Virágvásárlási szokások
- A Flora Hungaria Kft. átfogó képet szeretne kapni a magyar lakosság
virágvásárlási szokásairól annak érdekében, hogy a tervezett reklámkampánya hatékonynak bizonyuljon.
- A kutatás közelebbi célja a lakosság virág vásárlási szokásainak.
(vásárolt virágok típusa, vásárlás gyakorisága, költés mértéke, vásárlás és nem vásárlás okainak feltárása) valamint a virág vásárlók és nem vásárlók szociodemográfiai összetételének feltárása.
- A kutatási célok megválaszolása érdekében a Nielsen omnibusz kutatást végzett a Flora Hungaria Kft. részére.
A Kutatás módszertana
Célcsoport: 18-59 éves lakosság
Minta: Országos reprezentatív minta a 18-59 éves magyar lakosságra nem, kor, lakóhely és végzettség szerint Kérdezés módja: személyes otthoni megkérdezés Mintavételi mód: többlépcsős rétegzett mintavétel, véletlen kiválasztás születésnapi kulccsal
Mintanagyság: N=800
Terepmunka ideje: 2016. július 11-16.
. A megkérdezettek 68 százaléka szokott bizonyos időközönként virágot
vásárolni, ez az arány nők és férfiak esetében, illetve korösszetétel szerint nem mutat szignifikáns különbséget.
. A megkérdezettek csaknem fele nem tudott konkrét indokot
megemlíteni, hogy miért nem szokott bizonyos időközönként virágot vásárolni, ugyanakkor a válaszadók közel tizede említette a nem vásárlás okaként azt, hogy a virág drága, illetve, hogy ő maga nem szokott vásárolni, általában másvalakitől kap virágot.
. A virágot bizonyos időközönként vásárlók 90 százaléka szokott vágott
virágot vásárolni, ez az arány a férfiak esetében szignifikánsan magasabb, míg a nők jelentősen többen szoktak cserepes szobanövényt és balkonnövényt vásárolni. A vágott virágot vásárlók körében szignifikánsan alacsonyabb az általános iskolát végzettek aránya, míg a cserepes szobanövényt vásárlók között magasabb arányban képviseltetik magukat a nők, a magasabb végzettséggel illetve keresettel rendelkezők.
. Korösszetétel alapján elmondhatjuk, hogy az idősebb korosztály
körében szignifikánsan magasabb azok aránya, akik erkélyre való balkon növényt szoktak vásárolni.
. Vásárlási gyakoriság tekintetében leggyakrabban vágott virágot
szokták vásárolni a megkérdezettek, fele részben legalább néhány havonta.
Ugyanez az arány a cserepes szobanövények esetében 33%, míg legritkábban balkonnövényt szoktak vásárolni a megkérdezettek. (64 százalékuk évente). A virágvásárlási gyakoriság nemek tekintetében, illetve korcsoportonként nem mutat szignifikáns különbséget.
. 10-ből több, mint 9 válaszadó vágott virágot virágüzletben szokott
vásárolni, a második releváns csatorna a hipermarket, ugyanakkor itt a megkérdezettek csupán kicsit több, mint egy tizede szokott vásárolni, a férfiak esetében ez az arány szignifikánsan alacsonyabb.
. A válaszadók több, mint kétharmada virágüzletben szokott cserepes
szobanövényt vásárolni, 33%-uk pedig hipermarketben szerzi be ezt a virágtípust. A kertészeti áruház, mint beszerzési forrás, a fiatalok körében szignifikánsan alacsonyabb.
. Balkonnövény esetében a legkedveltebb csatorna a kertészeti áruház
(40%), majd azt követi a virágüzlet (35%).
. Vágott virágot a megkérdezettek több mint 80%-a ajándékozás
céljából, 10-ből 4 ember pedig alkalomra vesz.
. Cserepes szobanövényt a válaszadók nagy része (67%-a) szintén
ajándékozás céljából vesz, ugyanakkor ezen virág típus esetében magas a saját részre illetve otthonra való vásárlás aránya, akárcsak a balkonnövény esetében.
. Vágott virág esetében a költés mértéke 500 és 3000 forint között
mozog, a cserepes szobanövényre a válaszadók fele átlagosan 1501-3000 forintot szánnak, míg balkonnövény esetében legmagasabb a 4500 forint feletti költés mértéke.
. Általánosságban elmondható, hogy a megkérdezettek nagy része nem
szokott a virágokkal illetve virágvásárlással kapcsolatban tájékozódni, azok akik információt gyűjtenek, legnagyobb arányban a TV-t illetve nyomtatott sajtót említették.
. A férfiakat szignifikánsan alacsonyabb mértékben befolyásolja az ár
virágvásárláskor, míg a nőknek fontosabb a virág fajtája.